Situatie
Ce reprezintă UI/UX design, diferențele dintre cele două ramuri, cu ce se ocupă un web designer și de ce acest job ar fi o alegere bună pentru oricine vine la pachet cu ambiția și dorința de învățare.
Solutie
UI Design
UI înseamnă interfață de utilizator, iar UX reprezintă experiența utilizatorilor. Așadar, plecând de la aceste explicații, înțelegem că designul UI ne duce cu gândul la vizual, la ceea ce văd utilizatorii. Bun, mai precis, se referă la ce vedem cu toții atunci când deschidem un site sau o aplicație. Dacă știi deja ceva despre graphic design, putem spune că designul UI funcționează cam pe aceeași undă, cu toate că experiența în proiectele de dezvoltare a produselor reprezintă un mare avantaj pentru desgnerii UI.
Așadar, un designer UI/UX se pricepe la ambele și le combină, începând cu studiul asupra utilizatorilor, urmând ca ulterior, să pună în aplicare proiectarea sub formă de prototipuri, machete sau wireframe-uri. Vine apoi testarea în urma căreia se vor face alte modificări dacă este nevoie.
Activitățile de zi cu zi ale unui web designer variază în funcție de tipul de proiecte la care lucrează, companie, mărimea echipei și priorități. Există designeri care se concentrează pe dezvoltarea de produse vizibile, cum ar fi aplicații mobile, în timp ce alții se ocupă de proiectarea soluțiilor generale.
Acestea fiind spuse, există câteva responsabilități generale pe care un designer UX/UI ar trebui să le îndeplinească. Iată o listă scurtă a sarcinilor comune pe care designerii le abordează în activitatea lor:
- Cercetarea utilizatorilor
În etapa inițială a procesului de proiectare UX, cercetarea joacă un rol important. Aceasta poate implica diferite forme de activități, de la studii de birou la cercetări de teren. Scopul este de a obține o înțelegere completă a publicului țintă pentru care produsul sau serviciul este destinat. Designerii UX/UI efectuează cercetări prin metode precum:
- studierea produselor sau serviciilor existente oferite de concurență.
- intervievarea utilizatorilor existenți pentru a identifica problemele și preferințele lor.
- crearea de profiluri de utilizatori care includ informații cheie.
- identificarea oportunităților potențiale pe baza feedback-ului utilizatorilor.
Aceste sarcini permit designerilor să identifice caracteristicile de bază necesare pentru construirea unui produs minim viabil (MVP). Un MVP reprezintă prima versiune a unui produs lansată publicului, având ca scop validarea ideii de afaceri și colectarea feedback-ului inițial al utilizatorilor. Cercetarea utilizatorilor ajută echipa să dezvolte produsul, să înțeleagă pentru cine este proiectat și să identifice obiectivele și provocările importante ale utilizatorilor în relație cu produsul.
- Crearea profilurilor de utilizator
Pe baza cercetării efectuate, designerii creează profiluri detaliate ale utilizatorilor, explorând sarcinile specifice pe care utilizatorii doresc să le îndeplinească și motivele din spatele acestora. Un profil tipic de utilizator include informații demografice, preferințe, obiceiuri, atât aspecte pozitive, cât și negative, precum și tendințe de urmat sau de evitat. O altă abordare utilizată în acest sens este Jobs-To-Be-Done (JTBD), care se concentrează pe ceea ce utilizatorii doresc să realizeze cu ajutorul produsului.
- Crearea arhitecturii informaționale
În această etapă, designerii încep să analizeze tipurile de conținut care trebuie prezentate în produse sau materiale de marketing. Se ia în considerare modul în care informațiile cheie vor fi structurate în site-uri web sau aplicații. Această etapă este denumită arhitectură informațională și presupune generarea unei prezentări și organizări logice a conținutului. Arhitectura informațională este importantă deoarece asigură o navigare ușoară în produs/website și ajută utilizatorii să găsească ceea ce caută și să-și atingă obiectivele într-un mod eficient.
- Crearea fluxurilor de utilizatori și wireframe-urilor
Designerii UX/UI utilizează diverse instrumente pentru a observa parcursul utilizatorilor prin produs. Două dintre aceste instrumente sunt fluxurile de utilizatori și wireframe-urile. Fluxurile de utilizatori sunt diagrame simple care ilustrează traseul pe care îl parcurge un utilizator atunci când utilizează un produs, începând de la punctul de intrare și ajungând la interacțiunea finală. Wireframe-urile, pe de altă parte, reprezintă schițe bidimensionale ale unui singur ecran de aplicație sau pagini web. Designerii susțin procesul de creare a wireframe-urilor prin utilizarea unor instrumente care permit crearea rapidă a unor schițe și wireframe-uri simple, care comunică intenția designului.
- Crearea prototipurilor și testarea cu utilizatorii
După ce designerii au conturat ideea produsului, urmează etapa creării prototipurilor inițiale pentru a fi testate de către utilizatori. Un prototip este o versiune redusă a produsului care permite echipei să testeze designul înainte de a se angaja în dezvoltarea completă. Prototipurile pot fi simple modele pe hârtie sau prototipuri interactive de înaltă fidelitate, care imită în mod realist produsul final.
Testarea prototipurilor cu utilizatori reali permite companiilor să identifice și să corecteze eventualele erori de design înainte de a investi în dezvoltarea completă a produsului. Este important de menționat că, de multe ori, mai multe iterații de testare sunt necesare înainte ca designul să fie finalizat și acceptat.
- Participarea la dezvoltare
Pe măsură ce produsul intră în faza de dezvoltare, designerii UX/UI continuă să joace un rol activ în proces. Aceștia participă la ședințele de concepție, monitorizează dezvoltarea produsului pentru a se asigura că se evită caracteristicile inutile și aduc ajustări de design atunci când este necesar. De asemenea, designerii sunt implicați în proiectarea funcționalităților pentru versiunile ulterioare și analizează feedback-ul utilizatorilor pentru a aduce îmbunătățiri continue.
- Design vizual
Unii designeri UX au expertiză și în domeniul designului vizual, în acest caz preluând rolul de designer UX/UI. Astfel, ei sunt responsabili de luarea deciziilor legate de imaginile grafice finale, schemele de culori, pictogramele și alte aspecte vizuale care contribuie la aspectul și estetica produsului final.
Acestea sunt doar câteva dintre responsabilitățile zilnice ale unui designer UX/UI. Este important să subliniem că, în funcție de proiect, pot exista alte sarcini specifice pe care un designer UX/UI trebuie să le îndeplinească. Flexibilitatea și adaptabilitatea sunt cheia pentru a răspunde nevoilor și cerințelor diferite ale fiecărui proiect în parte. Cu abilități și cunoștințe solide în design UX/UI, un designer poate contribui la crearea de produse digitale care să ofere o experiență de utilizare de calitate și să îndeplinească nevoile și dorințele utilizatorilor.
Pentru a aborda o gamă variată de responsabilități, designerii UX trebuie să dețină un set divers de abilități:
- Competențe tehnice și de design – capacitatea de a crea wireframe-uri și prototipuri folosind diferite instrumente digitale.
- Abilități analitice – capacitatea de a interpreta corect datele și feedback-ul, rezolvarea problemelor.
- Empatie – capacitatea de a se pune în pielea diferitelor tipuri de utilizatori și de a înțelege nevoile și perspectivele acestora.
- Comunicare și colaborare – lucrul în echipă este esențial pentru designerii UX/UI, de aceea trebuie să poată colabora eficient cu clienții, părțile interesate, dezvoltatorii și colegii lor designeri.
- Viziune cuprinzătoare – capacitatea de a înțelege obiectivele și procesele de afaceri și de a le alinia cu nevoile publicului țintă.
Leave A Comment?