Situatie
Vom detalia masurile de preventie si pentru fiecare tip de frauda masurile ce trebuie luate daca deja sunteti victima.
Backup
Masuri de precautie:
- Verificati cu atenție înainte de a deschide un mesaj sau un fișier de la banca ta;
- Fiti vigilenti la cererile de comunicare a unor detalii financiare, date personale, de autentificare (user/parolă), datele cardurilor (numărul, data expirării, CVV2/CVC, cod PIN);
- Băncile niciodată nu solicită date confidențiale cum ar fi datele cardurilor, parole de acces, coduri PIN, nici telefonic, nici prin SMS, nici prin e-mail și nici prin completarea acestora pe website;
- Atenție la mesajele care conțin formule de adresare impersonale, greșeli gramaticale, de exprimare etc;
- Verificati dacă e-mail-ul provine dintr-o sursă legitimă;
- În ultimul timp, datorită acestor tipologii de fraude, băncile au început să evite inserarea de link-uri în mesajele trimise clienților, așa că, dacă ai suspiciuni, indicat este să verifici cu banca ta campania respectivă, apelând numerele de telefon de pe website-ul băncii;
- Activati și folositi o formă de autentificare în mai mulți pași pentru accesul la intenet/mobile banking.
- Nu efectuați transferuri și nu procesați operațiuni doar în baza unui e-mail sau a unei solicitări telefonice urgente;
- Verificați cu atenție adresele de e-mail de la care primiți solicitări;
- Confirmați printr-un alt canal (telefonic, altă adresă de e-mail) instrucțiunile de efectuare a plății;
- Implementarea unor fluxuri interne stricte cu privire la efectuarea plăților;
- Respectați cu strictețe procedurile/fluxurile de autorizare a plăților;
Solutie
Pasi de urmat
Dacă v-au fost extrași bani din cont, indiferent de tipul de fraudă urmati următorii pași:
- Contactati imediat banca pentru blocarea cardului, precum și pentru verificarea și blocarea tranzacțiilor ilicite din cont;
- Contactati Poliția, pentru a depune o plângere, necesară deschiderii unei investigații;
- Contactati DNSC (fost CERT-RO) pentru notificare și pentru a imprastia informația, astfel încât astfel de fraude să nu li se întâmple și altora.
Ati fost victima unei fraude de tip ”mesaj de la șef”, în care părea că șeful dumneavoastra va cere să transferati banii companiei către un alt cont:
- Contactati pe șeful folosind datele de contact cunoscute de tine;
- Contactati banca în vederea efectuării de demersuri pentru stoparea/recuperarea sumei plătite în mod fraudulos, daca deja ai transferat/platit suma.
Un fals furnizor al companiei la care lucrezi v-a convins să platiti o factură, dar de fapt ati trimis banii într-un cont necunoscut:
- Contactati furnizorul de plăți pentru a va confirma/verifica numărul de cont;
- Contactati banca în vederea efectuarii de demersuri pentru stoparea/solicitarea investigării tranzacției daca deja ati transferat o suma.
Pentru furtul de date personale sau bancare la telefon, online sau prin SMS, sau prin intermediul de website-uri bancare contrafăcute:
- Contactati Banca pentru blocarea cardului și serviciilor bancare online;
- Actualizati software-ul, inclusiv browserul, antivirusul și sistemul de operare.
Ati fost victima unor fraude cu investiții/cumpărături online/proprietăți de închiriat/pachete turistice:
- Dacă furnizorul nu mai poate fi contactat după efectuarea plății, contactati urgent banca;
- Dacă bunurile comandate/serviciile achiziționate/imobilele închiriate, nu sunt livrate, prestate sau prezentate la timp sau deloc, contactati imediat vânzătorul sau furnizorul;
- Dacă acesta nu răspunde, contactati urgent banca unde aveti contul/emis cardul în vederea blocării și pentru a solicita investigarea tranzacției.
În caz că ati răspuns unor anunțuri, notificări, contacte frauduloase privind obținerea unor credite, premii, donații, precum și în cazul relațiilor la distanță cu persoane necunoscute:
- Contactati Banca pentru blocarea conturilor și verificarea tranzacțiilor ilicite, daca deja ati transferat vreo suma;
- Contactati Poliția, pentru a depune o plangere si a putea beneficia de suportul acestora.
Leave A Comment?