Soluții

Cum să utilizați comanda nohup în Linux

Comanda Linux nohup permite proceselor importante să continue să ruleze chiar și atunci când fereastra terminalului care le-a lansat este închisă.

Folosind nohup
Am creat un program care nu face nimic util, dar va rula și va rula până când este terminat. Tipărește ora în fereastra terminalului la fiecare trei secunde. Se numește long-proc pentru „proces lung”.

./long-proc

Dacă acesta a fost un program care a făcut ceva util și am vrut să continue să ruleze chiar dacă fereastra terminalului și shell-ul sunt închise, l-am lansa cu nohup.

nohup ./long-proc

Procesul este decuplat de stdin și stdout, astfel încât să nu poată primi nicio intrare și nici să scrie în fereastra terminalului. De asemenea, deoarece încă rulează, nu veți reveni la promptul de comandă. Tot ceea ce face nohup este să facă procesul impermeabil la închiderea terminalului. Nu transformă procesul într-o sarcină de fundal.

Acum trebuie să reporniți doar pentru a încheia procesul? Nu. Pentru a opri un proces nohup pe care nu l-ați lansat ca proces de fundal, apăsați combinația de taste Ctrl+C. Ieșirea din program a fost capturată pentru noi într-un fișier numit „nohup.out”. Îl putem revizui cu mai puțin.

less nohup.out

Orice lucru care ar fi de obicei trimis în fereastra terminalului este capturat în fișier. Execuțiile ulterioare ale nohup vor fi atașate la fișierul existent „nohup.out”. O modalitate mai utilă de a rula procesul este să-l lansați cu nohup, astfel încât să reziste la închiderea ferestrei terminalului și să faceți din acesta o sarcină de fundal în același timp. Pentru a face acest lucru, adăugăm un ampersand „&” la sfârșitul liniei de comandă.

nohup ./long-proc &

Va trebui să apăsați „Enter” încă o dată pentru a reveni la promptul de comandă. Ni se spune că numărul locului de muncă al procesului este 1 — numărul dintre paranteze „[]“ — și că ID-ul procesului este 13115.

Putem folosi oricare dintre acestea pentru a încheia procesul. „Ctrl+C” nu va funcționa acum, deoarece programul nu are nicio asociere nici cu fereastra terminalului, nici cu shell-ul. Dacă uitați care este numărul jobului, puteți utiliza comanda jobs pentru a enumera sarcinile de fundal care au fost lansate din acea fereastră de terminal.

jobs

Pentru a ne inchide sarcina putem folosi comanda kill și numărul jobului, precedate de semnul procentual „%“, astfel:

kill %1

Dacă ați închis fereastra terminalului, va trebui să găsiți ID-ul procesului și să îl utilizați cu comanda kill. Comanda pgrep va găsi ID-ul procesului pentru procesele care se potrivesc cu indiciul de căutare pe care îl furnizați. Vom căuta numele procesului.

pgrep long-proc

Acum putem folosi ID-ul procesului pentru a încheia procesul.

kill 13115

Data viitoare când apăsați „Enter”, sunteți informat că procesul a fost încheiat. Acum să ne uităm la ceea ce nu încheie procesul. Îl vom relansa și apoi închidem fereastra terminalului.

nohup ./long-proc

Dacă deschidem o nouă fereastră de terminal și căutăm procesul nostru cu pgrep, vedem că încă rulează. Închiderea ferestrei terminalului care a lansat procesul nu a avut niciun efect.

pgrep long-proc

Este posibil să transmiteți mai multe comenzi către nohup, dar de obicei este mai bine să le lansați separat. Este mai ușor să le manipulați ca lucrări de fundal. Comenzile nu vor rula în același timp, vor fi executate una după alta. Execuția nu este concomitentă, este secvențială. Pentru ca acestea să ruleze simultan, trebuie să le lansați separat.

Acestea fiind spuse, pentru a lansa mai multe procese simultan, utilizați nohup pentru a lansa un shell Bash și utilizați opțiunea -c (comenzi) cu șirul de comenzi. Folosiți ghilimele simple „’” pentru a încheia lista de comenzi și duble și „&&” pentru a separa comenzile.

nohup bash -c 'ls /bin && ls /sbin'

Dacă folosiți mai puțin pentru a căuta prin fișierul „nohup.out”, veți vedea rezultatul din primul proces, apoi rezultatul celui de-al doilea proces.

less nohup.out

Ieșirea de la ambele comenzi a fost capturată în fișierul „nohup.out”. Nu este împletit, ieșirea celui de-al doilea proces începe doar odată ce primul proces s-a încheiat.

Dacă doriți să utilizați un fișier propriu în loc de „nohup.out”, puteți redirecționa comanda în fișierul dorit.

nohup bash -c 'ls /bin && ls /sbin' > myfile.txt

Rețineți că mesajul nu mai spune „adăugarea ieșirii la nohupo.out”, spune „redirecționarea stderr la stdout” și redirecționăm stdout către fișierul nostru „myfile.txt”.

Putem căuta în interiorul fișierului „myfile.txt” cu mai puțin.

less myfile.txt

Ca și înainte, conține rezultatul ambelor comenzi.

[mai mult...]

Cum să pornești mai multe distribuții Linux cu Ventoy

Încercați mai multe distribuții Linux? Scrierea și rescrierea pe o singură unitate USB îți va testa răbdarea, iar gestionarea unui grup de unități scapă rapid de sub control.

Ce este Ventoy?
Ventoy este o aplicație open-source pentru Windows și Linux folosită pentru a porni mai multe distribuții Linux de pe o singură unitate USB. Spre deosebire de alte instrumente de flashing USB pe care va trebui să le utilizați și să le refolosiți de fiecare dată când doriți să încercați o altă distribuție Linux, instalați Ventoy o dată și puteți adăuga și porni din mai multe distribuții fără a vă mai flash-o vreodată USB.

De asemenea, puteți porni sistemele de operare Windows și BSD folosind Ventoy. Nu există o limită superioară a numărului de distribuții sau sisteme de operare pe care le puteți avea pe Ventoy; sunteți limitat doar la spațiul de stocare de pe unitatea USB.

Ventoy acceptă, de asemenea, persistența printr-un plugin. Dacă ați pornit înainte într-un USB Linux live, este posibil să știți că nu vă salvează datele și va începe din nou dacă îl reporniți. Cu persistență, datele dumneavoastră vor fi salvate data viitoare când porniți în același ISO live Linux. Puteți afla mai multe despre configurarea persistenței, referindu-vă la documentația lui Ventoy.

  • Cum se instalează Ventoy pe o unitate USB
    Dacă utilizați Windows, mergeți la depozitul oficial GitHub al lui Ventoy și descărcați fișierul „Vetnoy-x.x.xx-windows.zip”
  • Mergeți la locația fișierului ZIP descărcat (de obicei stocat în folderul „Descărcări”)
  • Faceți click dreapta pe fișierul ZIP și faceți click pe „Extract All”
  • Faceți click pe „Răsfoiți”, selectați locația în care doriți să fie extras fișierul ZIP și faceți click pe „Extract”
  • Accesați folderul extras și faceți dublu click pe „Ventoy2Disk” pentru a porni Ventoy
  • Dacă sunteți pe Linux, luați fișierul „tar.gz” de pe pagina de versiuni
  • Deschideți managerul de fișiere și accesați locația fișierului
  • Faceți click dreapta pe fișier și faceți click pe „Extrage aici”
  • Deschideți terminalul și folderul extras una lângă alta
  • Trageți fișierul „VentoyGUI.X86_64” în fereastra terminalului și apăsați Enter pentru a lansa Ventoy.

Instalarea Ventoy pe USB și adăugarea distribuțiilor Linux este aceeași ca, indiferent de sistemul dvs. de operare. Începeți prin a introduce unitatea USB în portul USB al computerului și verificați dacă dispozitivul apare în Ventoy. Dacă nu, faceți clic pe pictograma „Reîmprospătare”.

  • Odată ce Ventoy detectează unitatea USB, faceți click pe butonul „Instalare”
  • Vor fi afișate două avertismente care spun „Dispozitivul va fi formatat și toate datele se vor pierde” Faceți click pe „Da” de ambele ori și așteptați ca Ventoy să se instaleze
  • Odată instalat, veți vedea că spațiul de sub „Ventoy în dispozitiv” din program, care anterior era gol, va afișa acum versiunea Ventoy. Acesta este un indicator că Ventoy a fost instalat cu succes.
  • Mergeți la managerul de fișiere și acum ar trebui să vedeți directorul „Ventoy”. Apasa pe el.
  • Copiați și inserați toate ISO-urile pe care doriți să le porniți în directorul Ventoy.
  • Reporniți computerul și pe măsură ce începe procesul de pornire, apăsați tasta pentru a afișa meniul de pornire.
  • Cheia corectă poate diferi în funcție de producător. Tasta meniului de pornire pe Acer este F12, Esc sau F8 pe Asus, F12 pe Dell, F9 sau Esc pe HP și F12 pe Lenovo. Selectați unitatea USB cu Ventoy instalat pe ea și veți vedea acest meniu în continuare.

Utilizați tastele săgeți pentru a naviga și apăsați Enter pentru a porni într-un sistem de operare live.

[mai mult...]

Cum utilizați opțiunile avansate de pornire pentru a vă repara computerul cu Windows 8 sau 10

Instrumentele avansate de pornire ale Windows 8 și 10 funcționează diferit față de instrumentele de pe versiunile anterioare de Windows. Dacă sistemul dvs. Windows 8 sau 10 nu poate porni corect, instrumentele vor apărea automat, astfel încât să puteți remedia problema.

După ce ați accesat opțiunile avansate de pornire, va trebui să faceți click (sau să atingeți) opțiunea Depanare pentru a accesa opțiunile de depanare și reparare. Opțiunile Continuați și Opriți computerul vor continua să pornească în Windows (presupunând că nu există nicio problemă) sau vor opri computerul.

Depanați pe Windows 8 și 8.1
Ecranul de depanare oferă acces ușor la opțiunile de reîmprospătare și resetare a computerului. Acest lucru este util în special dacă doriți să reîmprospătați sau să resetați computerul, dar nu puteți intra în Windows.

Reîmprospătează-ți computerul: împrospătând computerul, revine software-ul de sistem la starea din fabrică fără a șterge fișierele sau aplicațiile moderne instalate. Cu toate acestea, orice aplicație desktop instalată va fi eliminată.
Resetați computerul: resetarea computerului (a nu se confunda cu repornirea computerului) îl resetează la starea din fabrică. Toate fișierele și setările personale de pe computer vor fi șterse. Dacă doriți doar să vă reparați computerul și nu sunteți sigur ce opțiune să alegeți, încercați să vă reîmprospătați computerul, astfel încât să nu vă pierdeți toate fișierele. Pentru instrumente mai avansate de depanare și reparare, faceți click (sau atingeți) „Opțiuni avansate”.

Depanați pe Windows 10
Ecranul de depanare este puțin diferit pe Windows 10. Caracteristica „Reîmprospătați computerul” s-a consolidat în funcția „Resetați computerul”.

Ecranul Reset this PC are două opțiuni:

  • Păstrați fișierele mele: Păstrați fișierele mele este echivalent cu Actualizarea computerului meu pe Windows 8 și 8.1. Tot ceea ce este legat de Windows este complet reinstalat, toate programele instalate sunt eliminate, dar fișierele aflate în folderul de utilizator sunt salvate.
    Eliminați totul: Eliminați totul face exact asta – elimină totul. Windows este complet reinstalat, toate programele sunt eliminate și toate fișierele sunt șterse. Îndeplinește aceeași funcție „Resetați acest computer” pe Windows 8 și 8.1
    Dacă nu sunteți sigur pe care să utilizați, faceți click mai întâi pe „Păstrați fișierele mele”. Windows va fi reinstalat, dar majoritatea fișierelor dvs. vor fi salvate. Puteți oricând să reveniți mai târziu și să faceți clic pe „Eliminați totul”, dacă doriți.
  • Faceți click pe „Opțiuni avansate” pentru a accesa instrumente de reparații mai avansate. Ele vor fi utile dacă întâmpinați probleme, dar nu doriți să reinstalați Windows.

Ecranul Opțiuni avansate conține opțiunile avansate de depanare și reparare.

Restaurare sistem: restaurați computerul la un punct de restaurare anterior. Este același lucru cu utilizarea System Restore în Windows. Cu toate acestea, dacă Windows 8 nu poate porni, acesta poate porni corect după ce restabiliți computerul la o stare de funcționare.
Recuperare imagine de sistem: restaurați computerul folosind un fișier imagine de sistem. Imaginea sistemului suprascrie starea și fișierele computerului dvs. Va trebui să utilizați instrumentele de rezervă ale Windows 7 în Windows 8 pentru a crea o imagine de sistem.
Reparare automată: Încercați să reparați automat problemele care pot împiedica pornirea corectă a Windows-ului. Dacă computerul nu poate porni în Windows, această opțiune merită încercată.
Prompt de comandă: deschideți un Prompt de comandă pentru mediu de recuperare. Acest lucru vă va permite să rulați o varietate de comenzi pentru a depana și a remedia computerul. Această opțiune ar trebui utilizată numai de utilizatorii avansați care știu ce fac.
Setări de pornire: opțiunea Setări de pornire vă permite să modificați o serie de opțiuni de pornire. De exemplu, puteți activa Modul sigur de aici. Puteți, de asemenea, să dezactivați repornirea automată după eșec – această opțiune vă va permite să vedeți mesajul de eroare dacă computerul dvs. este în mod constant cu ecran albastru și repornește.
Dezinstalează actualizări: elimină cele mai recente actualizări instalate. Dacă computerul a început să funcționeze defectuos imediat după o actualizare, acesta este primul lucru pe care ar trebui să-l încercați.

Opțiunile avansate de aici vă pot permite să remediați problema — opțiunea Reparare automată este deosebit de utilă, iar opțiunile Restaurare sistem sau Mod sigur vă pot ajuta să porniți computerul. Dacă niciuna dintre aceste opțiuni nu funcționează, va trebui să efectuați o reîmprospătare (sau o resetare completă).

[mai mult...]